Otogaz kullanımı ile ilgili birçok bilgi kirliliği bulunmaktadır. Kulaktan dolma bilgiler araç sahiplerini yanıltmaktadır.
LPG kullanılan araçlar için motor ömrünün kısaldığı, bobinlerin sık arıza yaptığı, bujilerin zarar gördüğü, performansın düştüğü gibi düşünceler hızla yayılmaktadır. Oysaki bu teknik problemlerin birçoğu aracın yaşının ilerlemesinden, kötü ve hor kullanılmasından ya da kaza geçirmesinden kaynaklanmaktadır.
Ülkemizdeki araç sahiplerinin birçoğu LPG bobine zarar verir mi sorusunu merak etmektedir. Yapılan teknik incelemeler ve denemeler LPG sistemi ile bobin arızaları arasında doğrudan bir bağlantı olmadığını göstermektedir. Çünkü ateşleme sistemi arızaları benzinde kullanılan araçlarda da aynı sürelerde görülmektedir.
LPG’li Araçlarda Bobin Neden Arıza Yapar?
LPG bobine zarar veriyor ve onu çabuk eskitiyor şeklindeki inanç gerçeği yansıtmıyor. LPG sistemi, çoğunlukla belirli bir yaşı ya da kilometreyi geçmiş araçlara taktırılıyor.
Garanti koşullarındaki sınırlamalar nedeniyle yeni araçlarda LPG dönüşümü yaptırılmıyor. Belirli bir süre kullanılmış araçlarda ise zaten bobin ömrünü tamamlamış oluyor. Çünkü benzinli olarak kullanılan araçların ateşleme sistemleri 60 bin kilometre ile 80 bin kilometre arasında zaten sorun yaşatıyor.
Kullanım zamanı dolan bu bobinlerin değişmesi gerekiyor. Bu kilometrelerde araçlara otogaz dönüşümü yapıldığında LPG ateşleme sistemi ve bobinlere zarar verdi zannediliyor. Hâlbuki ateşleme bobini; LPG’de kullanıldığı için değil, zaten doğal kullanım süresi dolduğu için bozuluyor.
LPG’li Araçlarda Ateşleme Bobini Arızası Nasıl Anlaşılır?
LPG’li araçlar ve ateşleme bobinlerindeki arızalar arasında kurulan yanlış bağlantının ana sebebini ise LPG’li araçlarda bu arızanın fark edilme şekli oluyor. Benzinde kullanılan bir aracın ateşleme bobininde arıza meydana gelmişse araçta tekleme olmuyor. Genellikle bu arıza kendisini çok yakıt tüketme şeklinde gösteriyor.
LPG’li araçlarda ise sık tekleme yaşanıyor. Bobin arızası kendini doğrudan belli ediyor. Bu durum LPG bobine zarar veriyor düşüncesini doğuruyor.
Sürekli titreyen araç, rölanti moduna geçtiğinde istem dışı stop ediyor. Bunun yanında marşa ilk basıldığında araçta çalışmama ya da zorlanma gibi durumlar gözleniyor.
Bobinle alakalı belirtilen birisi de araç çekişi oluyor. Normal performansının oldukça altına düşen araç, yük ve yolcu sayısında fazla etkileniyor.
Yan Sanayi Bobin Kullanılması Etkili Oluyor Mu?
Sık aralıklarla ya da bobinin değiştirilmesinden kısa süre sonra bobin arızası elbette görülebiliyor. Bunu yorumlayan LPG uzmanları, bobinlerde görülen bu sorunun genellikle orijinal olmayan bobinlerde görüldüğünü söylüyor.
Daha ekonomik olması nedeniyle tercih edilen ve “yan sanayi” olarak ifade edilen bobinler LPG’nin ateşleme gücüne karşı direnç gösteremeyebiliyor. Ancak araçların kendi bobinlerinin kullanılması ve LPG ateşleme sistemi montajının kusursuz yapılması halinde bobin sorunu kesinlikle yaşanmıyor.
Aracın LPG dönüşümü yetkili serviste yapılan, orijinal bobinler kullanılan, ateşleme sistemi bakımları aksatılmayan ve kullanıma dikkat edilen araçların bobin kullanım süreleri de uzuyor.