lpg

En İyi LPG Sisteminin Özellikleri Nelerdir?

                LPG yani sıvılaştırılmış petrol gazı, araçların benzin gibi pahalı ve çevreye zararlı bir madde yerine, ucuz, güvenilir ve çevre dostu bir gaz ile kusursuz bir şekilde çalışmasını sağlayan mucizevi bir maddedir. LPG kullanılmaya başlandığından bu yana özel araç sayısı artmış, arabalar için ayrılan bütçe düşürülmüş ve araba arızaları daha az oluşmaya başlamıştır.

                Bunda elbetteki kurulan LPG sistemlerinin de büyük payı vardır. LPG sistemleri kurulacak araba her firmaya emanet edilmemeli, mutlaka üzerinde araştırma yapılmış firmalara taktırılmalıdır. Çünkü her firma iyi işler başaramamakta, sistemler sürekli arıza vermekte ve bu durumdan oluşan maliyet ve arabanın aldığı hasar da müşteriyi memnun etmemektedir. Bu nedenle en iyi LPG sisteminin özellikleri iyi bilinmeli, işe başlanmadan önce mutlaka sorulup soruşturulmalıdır.

En İyi LPG Sisteminin Özellikleri

                Şu ana kadar üretilmiş 4 tip LPG sistemi bulunmaktadır. Bu sistemlerin 2 tanesi, kendi aralarında ikiye ayrılmaktadır.

Hangi tip LPG sisteminin uygulanabileceği araçtan araca değişmektedir. Fakat yine de bir araca uygulanabilecek birden çok LPG sistemi bulunabilir ve bunlar arasında bir tercih yapılabilir.

  • Tek Noktadan (Mikserli) LPG Sistemleri: Bilinen en eski LPG sistemidir ve normal LPG sistemi olarak da adlandırılabilir. Bu sistem turbolu araçlarda kullanılamamaktadır. Karbüratörlü ve enjeksiyonlu motorlarda depodan sıvı olarak gelip, buharlaştırıcı yardımıyla buharlaştırılmaktadır. Buharlaştırılan bu gaz, doğrudan yakıt emme hattına gönderilir. Ardından miksere yani karıştırıcıya gönderilir ve oradan da direkt olarak motora gider. Bu tip sistemler eski tip motora sahip araçlarda çok fazla kullanılmaktadır. Karbüratörlü motorlarda da iyi şekilde çalışır. Bu sistemin LPG püskürtme teknolojisi maalesef bulunmamaktadır. Açık tip ve kapalı tip olmak üzere ikiye ayrılmaktadır.
    • Açık Tip: Karbüratörlü, enjeksiyonlu, oksijen sensörü bulunduran, içerisinde katalitik konvertörü olan ve ECU bulundurmayan araçlar içindir.
    • Kapalı Tip: Yalnızca enjeksiyonlu, oksijen sensörü olan, içerisinde katalitik konvertörü olan ve ECU bulunduran araçlar içindir.
zavoli,lpg

                Yani ikisi arasındaki fark, birinin ECU’lu araca takılması, diğerinin ECu’suz araca takılmasıdır.

  • Çok Noktadan Enjeksiyonlu LPG Sistemleri: Bu sistem tek noktadan LPG sistemlerinden biraz daha farklı çalışmaktadır. Orada olduğu gibi mikser bulundurmayan bu sistem, yakıt enjektörleri bulundurur. Bu enjektörler emme sübaplarının hemen öne monte edilmektedir. Bu işlem için de emme manifoldu delinir ve her bir silindir için ayrı montelenir. Yakıt enjektörleri sürekli olarak silindirlere gaz halinde LPG yakıtı püskürtmektedir. Motorun ihtiyaç duyduğu kadar LPG harcanması için belirlenen miktarı ise, elektronik ölçümler yapan bir cihaz belirlemektedir. Yeni üretilen ürünlerde LPG beynine sahip sistemler de bulunmaktadır. Sıralı tipten en büyük farkı ise, sürekli olarak LPG püskürtmesinin gerçekleştirilmesidir.

  • Çok Noktadan Enjeksiyonlu Sıralı LPG Sistemleri: Sıralı sistemlerde normal ve enjeksiyonlu motor fark etmeksizin LPG sayısı kadar silindir bulunmaktadır. Yani 4 LPG varsa, 4 de silindir olacak şekilde düzenleme yapılır. Motorun çalışma ilkesi doğrultusunda, silindirler sırayla dönerek LPG püskürtür. Yani çok noktadan enjeksiyonlu LPG sistemlerinde olduğu gibi yakıt sürekli olarak püskürtülmemekte, belirli oranlarda silindirlerde bekletilmekte ve zamanı gelince silindirler çalışarak püskürtme işlemi yapılmaktadır. Tıpkı benzin enjektörlerinde çalışan sistem gibi bir sistem uygulanır ve bu da yakıt tasarrufu sağlar. Yakıtın püskürtülme sırasını ve miktarını motor değil LPG ayarlar. Yalnızca enjeksiyonlu ve direkt enjeksiyonlu motora sahip araçlarda kullanılabilmektedir.

  • Sıvı LPG Sistemi: LPG sistemleri arasında en son çıkan LPG türü olan sıvı LPG sistemi, aralarında en avantajlı olanıdır. Sıralı sistemlerin aksine içerisinde yakıt enjektörleri bulundurmamakta, çünkü buna gerek duymamaktadır. Sistem zaten motorda benzin püskürtmek için bulunan benzin enjektörlerini kullanarak çalışmaktadır. Bu da aracın farklı yerlerden sürekli olarak arızalanmasını engellemektedir. Benzin enjektörleri sıvıyı püskürtmek üzere sistemize edildiği için, LPG sıvı olarak kullanılmaktadır. Bu da LPG’li araçlarda oluşan sübap sertliği sorununu ortadan kaldırır. Ayrıca emme meldifonunun delinmesine de gerek kalmamakta ve motorun orjinalliği bu sayede korunmaktadır. Araç ilk çalıştırıldığında, kişiler benzin kullanmak zorunda kalmadan güvenle motoru çalıştırabilme imkanına sahiptir. Motorun orijinalliğinin bozulmaması da hem motorun bakım süresini geciktirecektir, hem maliyeti düşürecektir, hem de motor ömrünü diğer sistemlere oranla arttıracaktır. Yalnızca direkt enjeksiyonlu motorlar için uygun bir sistemdir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir