Otogaz kullansın veya kullanmasın her aracın periyodik bakımlarının zamanında ve tam yapılması gerekiyor. Çoğu kullanıcının anlayamayacağı ve trafik güvenliğini tehlikeye sokabilecek birçok eksik periyodik bakımlarda ortaya çıkıyor.
LPG periyodik bakımı bu nedenle daha fazla öneme sahip oluyor. Bakımları aksatmayan sürücülerin araçları hem daha güvenli hale geliyor hem de araçlar daha uzun süre kullanılıyor.
LPG dönüşümü yapılmış araç sayısı fazla olmasına rağmen bu araçların bakımı noktasında yeterli bilgi bulunmuyor. Bu çalışmada LPG periyodik bakımları ne zaman yapılacağını ve kontrollerde hangi parçaların elden geçirileceğini açıklayacağız.
LPG Periyodik Bakımı Kaç Kilometrede Yapılıyor?
Otogaz sistemi kurulu olan araçların periyodik bakımları 10.000 kilometre kuralına göre yapılıyor. Aracın motorunun ve gaz sisteminin genel kontrolleri 10 bin kilometrede tekrarlanıyor.
Bu ana bakımın dışında hava filtresinin her 3 bin kilometrede kontrol edilip temizlenmesi gerekiyor.
LPG periyodik bakımı içerisinde en sık tekrarlanan ise gaz ayarı oluyor. 1000 kilometrede bir gaz ayarının yetkili serviste kontrol edilip ayarlanması isteniyor.
10 Bin Bakımında Neler Kontrol Ediliyor?
LPG’li araçlar için 10 bin kilometre bakımı oldukça önemlidir. Bu bakımda LPG sistemindeki ateşleme sisteminden kablolara kadar tüm aparatlar gözden geçirilir.
10 bin bakımı sonrasında aracın performansında belirgin bir artış görülür ve kullanıcılar yakıt tüketiminin düştüğünü söylerler. Bunun yanında olası gaz kaçaklarının önüne geçilir.
Genel hatları ile 10 bin kilometre LPG periyodik bakımları aşağıdaki işlemleri içerir:
- LPG’li araçlar için en hassas noktalardan birisi elektrik tesisatıdır. Bu nedenle periyodik bakımda öncelikle ve ivedilikle elektrik tesisatı gözden geçirilir. Tesisat üzerinde kaçak olup olmadığı, kablo bağlantılarında oksitlenme oluşup oluşmadığı araştırılır ve çalışmayan aksamlar yenilenir.
- LPG regülatörü fiziki olarak kontrol edilir ve regülatör üzerinde biriken maddeler temizlenir. Regülatörün rahat ve sağlıklı çalışması sağlanır. 20 bin kilometre bakımına gelen araçta regülatör komple sökülür ve temizliği o şekilde yapılır.
- LPG periyodik bakımı yapılırken elektro valf filtresi kontrol edilir ve temizlenir. Yenilenmesi gerekiyorsa değiştirilir.
- Regülatör ve filtrelerdeki yedek aksamların tam performansta çalışmayacak derecede yıprandığı görülürse değiştirilir. Zira bunların kötü çalışması gereksiz gaz pompalanmasına ve çekiş düşüklüğüne sebep olur.
- Gaz hortumu ve sistemin diğer ara hortumları gözden geçirilir ve tıkanıklık olup olmadığına bakılır. Tıkanan kablolar temizlenir, zarar gören kablolar ise değiştirilir.
- Hava filtresi temizlenir ve gerekirse yenilenir. Ancak LPG uzmanları; karbüratörlü sistem kullanan araçlarda aracın çekişinde belirgin bir azalma yok ise LPG periyodik bakımları yapılırken değiştirilmesine gerek olmadığını söylemektedir.
- Araç bujileri kapsamlı bir incelemeye tabi tutulur. Bujilerin tırnak genişliği ölçülür ve avans kontrolü yapılır. Bunların normal değerlerde olmaması halinde bujilerde zamansız ateşleme ve yıpranma görülür.
1000 Kilometre Bakımında Ne Yapılır?
Otogazlı araçlarda her bin kilometrede bir gaz ayarı kontrol edilmelidir. Özellikle ülkemizde kullanıcılar gaz ayarını çok önemsemiyor ve diğer periyodik bakım zamanını bekler.
Ancak özellikle karbüratörlü sistem araçlarda gaz ayarı hafife alınmaya bir işlemdir. Çünkü bu araçlarda benzin gönderen sistem ile gaz gönderen sistem farklıdır ve motor vakumunun bir bölümü LPG sistemine ayrılır. Bu bölüm LPG regülatörü ile bağlantılı olarak çalışır.
Bu bağlantılı kısıtlayıcı mikser olarak ifade edilen aparat ile sağlanır. Böylelikle sürücünün gaz pedalına uyguladığı kuvvetle orantılı olarak regülatör devreye sokulur.
LPG periyodik bakımı yapılmamış araçlarda bu sistem tam işlemez ve araçlarda bariz bir performans düşüklüğü görülür. Motor girişlerinde kaçak olmadığı, mikserin ideal seçildiği ve hava filtresinin temiz olduğu görüldükten sonra gaz ayarı yapılır.
3000 Kilometre Bakımında Ne Yapılır?
3 bin kilometre bakımı bir ara kontroldür ve araçtan daha iyi performans alınması için yapılır. Hava filtresi temizlenir ya da eskimiş ise değiştirilir. Hava filtresi, bin kilometre ve 10 bin kilometre bakımlarında da kontrol edilir.
50 Bin Kilometre Bakımı Zorunlu Mudur?
LPG periyodik bakımları genel olarak yukarıdaki zamanlarda yapılır. Bunun dışında araç LPG takıldıktan sonra 50 bin kilometre yapmışsa, klasik 10 bin bakımının yanında gaz kesici filtre ve regülatör diyaframı da test edilir.
Gaz kesici filtre mutlaka değiştirilmelidir. Diyafram değişimi ise zorunlu değildir. Değiştirilmesi elbette LPG sisteminin daha verimli çalışmasını sağlar ancak bunun değişimi için arıza yapması da beklenebilir. Bu konuda takdir LPG yetkili servisinin ve araç sahibinindir.
LPG Tankı Ne Zaman Değiştirilmelidir?
xLPG periyodik bakımı yaptıran kişilerin aklına çoğunlukla LPG tanklı gelmez. Ancak otogaz dönüşüm sistemlerinin önemli parçalarından birisi olan tanklarda olan hataların telafisi olmayabilir. Bu bakımdan tankların araca monte edildikten sonra 10 yıl içerisinde değiştirilmesi gerekmektedir.